Pētījums: trauksme par matemātiku negatīvi ietekmē skolēnu sekmes

Sabiedrība
LETA 16:16, 10.12.2023 0

Skolēnu trauksme par saviem sasniegumiem matemātikā negatīvi ietekmē sasniegumus šajā mācību priekšmetā, liecina Ekonomikas sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas "PISA 2022" pirmie rezultāti.

 

Pētījumā secināts: abi faktori ir negatīvi sasaistīti, kas nozīmē - jo lielāka trauksme, jo potenciāli vājāks sniegums.

Latvijas skolēnu trauksmes indeksa vidējā vērtība ir 0,23, kas ir augstāka par OECD vidējo. Mācoties matemātiku, vismazāk uztraucas valsts ģimnāzijas skolēni, bet pārējo skolu skolēniem satraukuma līmenis praktiski neatšķiras.

Pētījumā 39% skolēnu atzinuši, ka viņiem matemātika padodas viegli, trešdaļai skolēnu tas ir viens no mīļākajiem mācību priekšmetiem, un gandrīz visi jeb 90% skolēnu vēlas gūt labas sekmes matemātikas stundās.

36% skolēnu matemātikas mācīšanas kvalitāti novērtējuši ar 7 un 8 ballēm. Pētnieki pieļauj, ka skolēnu vērtējums atkarīgs no viņu sekmēm - jo labāki sasniegumi, jo augstāk skolēni novērtējuši mācīšanas kvalitāti.

Parastā skolas nedēļā matemātikas mājasdarbu izpildei mazāk par 30 minūtēm dienā velta puse Latvijas skolēnu. Trešdaļa skolēnu mājasdarbu pildīšana aizņem līdz stundai, bet pārējiem skolēniem - vairāk par stundu dienā.

Trešā daļa Latvijas skolēnu atzina, ka attiecīgajā mācību gadā nav piedalījušies nekādās papildu nodarbībās matemātikā, savukārt 42% ir izmantojuši individuālās konsultācijas.

Kā vēstīts, pētījuma 2022.gada cikla galvenais fokuss bija vērsts uz matemātiku - pētījumā tika vērtēta skolēnu matemātiskā kompetence jeb spēja domāt matemātiski un formulēt, lietot un interpretēt matemātikas problēmas dažādās dzīves situācijās.

Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas skolēnu matemātikas kompetence 2022.gada pētījumā samazinājusies par 13 punktiem, salīdzinot ar 2018.gada rezultātu - šogad skolēnu vidējais sniegums novērtēts ar 483 punktiem. Latvijas skolēnu sasniegums esot "statistiski nozīmīgi augstāks" par OECD valstu vidējo līmeni - 472 punktiem un vienlaikus tie "būtiski neatšķiras" no Lielbritānijas, Polijas, Austrijas, Austrālijas, Čehijas, Slovēnijas, Somijas, Zviedrijas un Jaunzēlandes skolēnu vidējiem sasniegumiem.

Visaugstākie skolēnu vidējie sasniegumi matemātikā ir skolēniem Singapūrā - 575 punkti. Virs 500 punktiem novērtēts arī skolēnu sniegums Makao, Taivānā, Honkongā, Japānā, Korejā, Igaunijā un Šveicē.

Pētījumu 2022.gadā īstenoja 37 OECD valstīs un 44 partnervalstīs. Kopumā tajā piedalījās aptuveni 690 000 15 gadus veci skolēni, reprezentējot aptuveni 29 miljonus savu vienaudžu 81 valsts skolās.

No Latvijas pētījumā piedalījās 5373 skolēni no 225 skolām, kuri statistiskās izlases rezultātā pārstāvēja aptuveni 16 800 2006.gadā dzimušus skolēnus, kuri mācās dažādās Latvijas izglītības iestādēs, izņemot speciālās izglītības iestādes, ne zemāk par 7.klasi. 86% pētījuma dalībnieki bijuši devīto klašu skolēni.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Palkova: Tiesībsarga birojā gribu radīt jauna uzrāviena sajūtu

Jaunā tiesībsardze Karina Palkova Tiesībsarga biroja darbiniekiem ļoti gribētu radīt jauna uzrāviena sajūtu, intervijā Latvijas Radio sacīja Palkova.

Sabiedrība Siliņa: Jo ilgāk ZZS izplatīs mītus par skolu slēgšanu, jo sliktāk būs skolām

Jo ilgāk Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) izplatīs mītus par mazo lauku skolu slēgšanu, jo sliktāk būs pašām skolām, pirmdien pēc valdības ārkārtas sēdes uzsvēra Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).

Sabiedrība SAB aicina mācībspēkus, studentus, pētniekus būt uzmanīgiem!

Riskus rada partneri, kas potenciāli var darboties nedraudzīgu valstu izlūkdienestu uzdevumā.

Sabiedrība Arodbiedrība iebilst pret budžeta likumprojekta izstrādes veidu

LIZDA pieprasa papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu.

Lasiet arī

Sabiedrība Rīgas vidusskolās nevis "nav vietas", bet "nav vietas tur, kur es gribu"

Rīgas vidusskolās nevis "nav vietas", bet "nav vietas tur, kur es gribu", šādu vērtējumu par aizvadītās vasaras karstajām diskusijām par vietu iegūšanu Rīgas vidusskolās pēc pamatskolu beigšanas pauda Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Izglītības departamenta direktors Rūdolfs Kalvāns.

Sabiedrība Ministre: Skolu direktoriem jāatbild par bērnu drošību

Liela atbildība par drošību skolās gulstas uz izglītības iestāžu vadītājiem, jo tieši viņi veido pedagogu komandas un uzrauga to darbu, aģentūrai LETA sacīja izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde (JV).

Sabiedrība Latvijā saskata satraucošu skolu direktoru trūkumu

Latvijā pašlaik ir vērojams satraucošs skolu direktoru trūkums, uzskata Neatkarīgās izglītības biedrības valdes loceklis, Jauno līderu vidusskolas direktores vietnieks audzināšanas jomā Mārtiņš Šteins ("Par").

Sabiedrība Skola Premjers uzsāk telpu paplašināšanu

Strauji aug pieprasījums pēc kvalitatīvas starptautiskās izglītības Latvijā.